قبل از نوشتن هر کلمه با دقت آن را دیده آنگاه به آرامی بنویسید.

*برای نوشتن هر کلمه سه چیز را در نظر بگیرید: شکل، اندازه و خطّ زمینه.

*تمرینات کلمه به کلمه باشد. مثلاٌ؛ کلمه»ما« را خوب تمرین کرده سپس کلمه دیگری را انتخاب کنید.

*با دقت و با حوصله بنویسید، حجم تمرینات اهمیتی ندارد، بلکه اهمیت در یادگیری است.

*تمرین سه بخش است: مشق نظری؛ یعنی با دقت جزئیات یک کلمه را ببینید. مشق قلمی: یعنی آنچه را با دقت دیده اید اجرا کنید. مشق خیالی: یعنی پس از فراگیری، بدون سرمشق بنویسید.

*استفاده از کاغذ پوستی موثّر استكاغذ پوستی را بر روی کلمه ای بگذارید،سپس چند بار با دقت آن را بنویسید،آنگاه در دفتر تمرین آنچه را یاد گرفته اید،تمرین کنید.

*سرمشق ها از حروف و کلمات آسان شروع و به تدریج مشکل تر می شوند.

*بعد از آموختن حروف و کلمات، شكل صحيح نوشتن آنها را به ذهن بسپارید و جایگزین حروف و کلمات گذشته خود نمایید.

 

زیبانویسی

 

زیبا نویسی 1

گزيده اي از مهمترين نكات موثر در زيبا نويسي خط فارسي و بهبود خط تحريري با خودكار :

* مهمترین نکته در هر کاری داشتن انگیزه و هدف است.هر قدر انگیزه شما قوی تر و در رسیدن به هدفتان ثابت قدم تر باشید، زودتر به آن خواهید رسید.

*هر روز تمرین کنید، زیرا کلمات با تکرار اصلاح می شوند و قوام خط به تمرين است.

*برای شروع، 15 دقیقه در روز تمرین کنید،تا به نوشتن عادت کنید،پس از یک یا دو هفته،روزانه 5 دقیقه به تمرین خود اضافه کنید تا تمرین شما به یک ساعت برسد،(دو بخش نیم ساعته) با این روش حوصله شما برای نوشتن افزایش می یابد.

*کلمات به آرامی اصلاح می شوند پس با مشاهده های تغییرات مختصر در نوشته های خود ناامید نشوید.

*تمرینات را با ذکر تاریخ نگه دارید و هر ماه نوشته های خود و تمرينات خط تحريري  را با اولین صفحات مقایسه کنید.

*صاف بنشینید و دفتر و کتاب را مستقیم جلوی دید خود قراردهید. چپ دست ها می توانند دفتر را کمی مایل قرار دهند.

*با مداد HBنوشته و آن را محکم در دست نگیرید؛ فشار دست هر چه کمتر باشد دیر تر خسته می شوید.

 

زیبانویسی خط فارسی خوشنويسي

زیبا نویسی

در باب ضرورت و اهمیّت زیبانویسی از دیر باز سخن بسیار رفته است، نقدها و بررسی های کارشناسان فن و روایات منقول از بزرگان علم و دین،همه حاکی از آن است که به قدر نیاز به این موضوع پرداخته شده است.امّا آنچه از دید نگارنده ضرورت پرداختن به این مهم تلقّی شده است، وجه اجتماعی آن است.

امروزه ما شاهد گروه کثیری از افراد جامعه خود هستیم که از دست خطّ خویش رنج برده وبدلایل متعددی از جمله عدم آموزش صحیح در مدارس خطّ زیبایی ندارند.اغلب این افراد متناسب با حرفه و یا تحصیلات خود، پس از گذشت زمان زیادی از دوران نوجوانی، به فکر اصلاح خطّ خویش می افتند.

پس  برای دوستان عزیز نوجوان،بهتر است که از همان ابتدای تحصیل به خطّ خود اهمیّت داده و زیبا نوشتن را به طور جدّی دنبال کنند تا در آینده دچار این قبیل مشکلات نشوند.


خوشنويسي و خط خودکاری

هنرجویان گرامی، تمرین خوشنویسی نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر روش خاصّ خود را دارد، بنابراین نباید تصوّر شود که با ثبت نام در کلاس و یا خرید کتاب های آموزش خوشنويسي و آموزش خط تحريري يا اموزش خوشنويسي با خودكار بدون درنظر گرفتن روش تمرین،می توانید به خطّی خوش دست پیدا کنید.پس با رعایت اصول نوشتن و کمی صبر و حوصله به هدف خود خواهید رسید.

بنابر آنچه گفته شد قبل از شروع تمرین به این نکاتي كه در پست هاي ديگر تحت عنوان زيبا نويسي و نكاتي در باب زيبا نويسي ارائه شده است دقت نماييد.

يادگيري خط نستعليق تحريري و كوشش در بالا بردن سطح خط تحرير در بين معلمان و دانش آموزان يكي از هدفهاي مهم رفتاري و تربيتي در فضاي آموزش و پرورش است. در اين مقاله سعي بر آن بوده كه به بيان تاثيرات خط خوش و ويژگيهاي خط نستعليق تحريري براي آموزگاراني كه در مقطع اول ابتدايي به طور مستقيم تجربه آموزش خط و خوشنويسي را به دانش آموزان كلاس اول دارند پرداخته شود.

بايد توجه داشت كه در اين مقاله تاكيد بر روش هاي آموزش خط نستعليق تحريري است كه شايان ذكر است كه نگاه مداوم به خط نستعليق براي دانش آموزان در زيبا نوشتن و خوش خطي با خودكار براي ايشان تاثير بسزايي دارد.

درگير شدن و دست به قلم بردن دانش آموزان در جهت پيشرفت خط و بهتر شدن دستخط موثر بوده و ميتواند در نگرش انها و كيفيت خط  ايشان تاثير گذار باشد. به همين سان نيز آموزگاران ميتوانند با تمرين و ممارست و تحصيل خوش نويسي در زيبايي خط هنرجويان خود تاثير داشته باشند.



 

منبع :

 http://www.honarabad.com





:: موضوعات مرتبط: مقالات , ,
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : محسن
تاریخ : سه شنبه 20 آبان 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: